Rutina nedorită

 

Toți suntem ”victime” ale obiceiurilor greșite, utilizării incorecte (automatisme) a corpului ducînd la tensiunea, încordarea mușchilor...Fără să vrem, intervenim în procesul natural de mișcare, schimbându-l într-o direcție nefericită în urma căruia majoritatea dintre noi va suferi de dureri de spate.

 

 

 

Postura incorectă cauzează numeroase boli sau cel putin favorizează apariția acestora.

Propun să reflectăm la ce poate provoca atâtea suferințe fizice în civilizația modernă, ca să ne dăm seama cum putem să scăpăm de ele, cum să ne mișcăm mai liber fără să creăm tensiuni musculare și prin urmare, dureri.

Toți suntem ”victime” ale obiceiurilor greșite, utilizării incorecte (automatisme) a corpului ducînd la tensiunea, încordarea mușchilor. Presiunea excesivă asupra anumitor părți ale corpului, care rezultă în urma unei utilizări deficitare cronice, poate duce la dureri de spate, gât sau umeri, probleme ale articulațiilor, dificultăți respiratorii și oboseală.

Zsuzsi.BoraSzabi

Menţinerea muşchilor încordaţi, deşi nu este nevoie de acest lucru pentru a ne menţine postura sau pentru a face o anume mişcare, înseamnă irosirea energiei corpului, „câştigarea libertăţii", adică renunţarea la toate mişcările „studiate", dar nocive.

Ne naștem cu o postură corectă. Copiii, în special la vârsta la care încep să meargă, sunt un exemplu de postură excelentă. Se deplasează liber, se aşează sau se ridică drept, cu uşurinţă, au spatele relaxat şi flexibil, rezolvă totul simplu şi direct, fără prea mult efort. Sistemele lor funcţionează aşa cum trebuie, eficient, ca un întreg. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, din mai multe motive, ne însuşim obiceiuri dăunătoare, ce provoacă tensiune în exces şi eforturi inutile.

Trebuie să fim atenți la poziţia corpului și mai ales la legătura dintre cap, gât şi coloană. Atunci când capul, gâtul şi coloana vertebrală sunt în poziție (într.o linie) corectă, restul corpului este adus într-o stare de echilibru sau armonie şi este capabil să îndeplinească activităţile cotidiene cu un minimum de încordare.

Schimbarea depinde de noi, dacă  învățăm cum să ieșim din tiparele pe care singur ni le-am creat noi, studiind felul în care gândirea este transformată în mișcare. În timp ce învățăm cum să aducem armonia în relația cap-gât-spate, devenim conștient de propriul corp, de spațiul în care ne mișcăm și de propriul comportament, așa încât putem rupe tiparele greșite după care ne mișcăm și respirăm, tipare care, în timp, duc la tensiune musculară, probleme respiratorii și stres. Oprirea conștientă a unei acțiuni obișnuite sau automate, va fi înlocuită cu alta, mai adecvată.

BoraSzabiÎn final, câteva sfaturi utile:

-         Să folosim muşchii coapsei şi fesierii la aşezare şi la ridicare

-         La aşezare: capul să rămână în linia coapselor până atingem scaunul

-         La aplecare să îndoim şi genunchii, nu numai articulaţia şoldului

-         În poziţia şezândă să ne înclinăm în faţă din şolduri fără rotunjirea spatelui

-         La spălarea vaselor sau la călcat să susţinem greutatea , să ne înclinăm puţin în faţă cu îndoirea uşoară a genunchilor, iar greutatea să cadă pe mâini, muşchii cervicali şi umerii să rămână relaxaţi

Bartha Zsuzsa

Fiziokinetoterapeut,

vicepreședinte ASPOR