Rolul gimnasticii medicale şi a prevenirii căderilor în osteoporoză

Prin optimizarea stilului de viaţă avem posibilitatea să prevenim fracturile osteoporotice dar chiar şi să reducem gravitatea osteoporozei deja instalate.zsuzsi_1.jpg

 

zsuzsi_2.jpg             Cel mai important element în acest sens este: mişcarea. Prin mişcare creştem forţa musculară şi îmbunătăţim capacitatea de coordonare a mişcărilor, totodată augmentăm riscul căzăturilor.

 

            Gimnastica medicală este una din cele mai importante măsuri ai reclădirii ţesutului osos, ai scăderii ritmului pierderii masei osoase şi una din cele mai importante măsuri preventive privind apariţia unei noi fracturi, precum şi reabilitarea după aceasta. Capacitatea aerobă a pacientului poate fi menţinută sau îmbunătăţită. Gimnastica medicală de reabilitare constă în primul rând în exerciţii axiale, care înbunătăţesc funcţiile neuromusculare, iar scheletul osos devine mai puternic. Măsura efortului trebuie să se situeze sub pragul fracturii. La pacienţii vârstnici cu risc s-a demonstrat, că exerciţiile posturale proprioceptive dinamice scad incidenţa căderilor. Exerciţiile fizice efectuate în grup au ca avantaj socializarea, care este în măsură să mărescă în sine calitatea vieţii, întărind relaţiile sociale între indivizi.            Avantajul exerciţiilor dinamice faţă de cele statice a fost demonstrat în mai multe studii. Gimnastica medicală poate descărca regiunile afectate. De exemplu, exerciţiile de extensie ameliorează problemele posturale, cauzate inclusiv de tasări vertebrale, totodată scade riscul fracturilor.            În caz de imobilizare, în lipsa solicitării oaselor şi muşchilor se intensifică procesele de resorbţie osoasă. Contrar cu aceasta, în regiunile expuse forţei mecanice scade resorbţia, stimulând chiar şi formarea osoasă. Odată cu creşterea forţei musculare va creşte şi stabilitatea corpului. Aceasta se obţine în primul rând cu ajutorul exerciţiilor de mers şi coordonare. Toate aceste exerciţii pot fi învăţate şi repetate zilnic, cum ar fi urcatul treptelor, evitarea obstacolelor, jocuri cu mingea, efectuarea unor paşi de dans. Utilizarea tuturor tipurilor de exerciţii împreună vor da cele mai bune rezultate.            O metaanaliză efectuată în 2008 (Caţerine Sherrington, 2008) a demonstrat eficienţa exerciţiilor în prevenirea căderilor. Există zeci de studii clinice, care demonstrează faptul că  frecvenţa căderior poate fi scăzută cu până la 42% prin exerciţii regulate. Acele femei, care au participat la studiu au efectuat regulat exerciţii fizice (2 ore/săptămână, timp de 6 luni), şi au participat la cursuri de îmbunătăţire a echilibrului de cel mai înalt nivel.            În concluzie putem afirma, că mişcarea este parte importantă nu numai a prevenţiei, ci şi a tratamentului osteoporozei. Prin exerciţii putem opri procesul de pierdere osoasă, circulaţia sangvină se îmbunătăţeşte, şi poate fi păstrată buna condiţie fizică, care la rândul ei, îmbunătăţeşte calitatea vieţii. Expunerea forţe fizice, la impact mecanic, ca impuls, va stimula scheletul osos, obligându-l să se adapteze prin creşterea masei şi rezistenţei osoase. Circulaţia corespunzătoare asigură, la rândul ei, aprotul necesar de minerale (calciu). Muşchii antrenaţi vor asigura o poziţie şi o postură corectă, vor asigura echilibrul şi mobilitatea, şi vor preveni căderile.   

Barţa Zsuzsa

fiziokinetoterapeut, Tirgu Mures 

  • Aintalnire.jpg
  • APresident.jpg
  • Aspor_intalnire.jpg
  • Beius.jpg
  • disco.jpg
  • disco2.jpg
  • discointerview.JPG
  • flashmob2.jpg
  • flashmob3.jpg
  • flashmob4.jpg
  • forestMures.jpg
  • gymcentru.jpg
  • intalnire.jpg
  • intalnireb.jpg
  • intalnirec.jpg
  • intalnired.jpg
  • micropool.jpg
  • sadrumetie.jpg
  • salinaTorda.jpg
  • spakismed.jpg

Medicine.net

Fluxul nu a fost găsit.

mannequins_s.jpg

Descărcare spot: Spot manechine (3,3 MB mpeg)

nastase.jpg

Descărcare spot: Spot Ilie Năstase (8,3 MB mpeg)